اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,واعظی
گلایه من البته مربوط به ساختارهای حاکمیتی نبود، در رابطه برخی نیروهای سیاسی منتقد دولت بود. البته در میان نیروهای سیاسی هم شاهد همراهی حداکثری بودیم با این حال در شرایطی که نیازمند وحدت و یکپارچگی کامل هستیم،‌ همان حداقل فضاسازی و تخریب هم واقعاً زیاد است. ما با انتقاد مشکلی نداریم، شاید وسیع‌ترین نگاه در مواجهه با انتقادات نیز در این دولت بوده. با این حال زمانی هست که مردم عمیقاً نگران‌ و مضطربند و افکار عمومی ملتهب است. فضاسازی‌های دروغین در این شرایط اثر چندبرابری دارد و به شدت مخرب است.

اساساً الگوی ایران برای مواجهه با بیماری کرونا چیست و چگونه انتخاب شده است؟ چرا دولت یا ستاد ملی مقابله با کرونا از همان ابتدا قم راقرنطینه نکرد؟ چرا سیاست های سختگیرانه با تأخیر آغاز شد؟ آیا دولت در مواجهه با کووید 19 از اختیارات کامل برخوردار بوده است؟ این ها در کنار برخی موضوعات دیگر سؤالاتی و چه بسا محورهای انتقاداتی باشد که نسبت به عملکرد دولت بیان می شود. پاسخ این سؤالات را از محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری پرسیدیم که پیش روی شماست. واعظی تأکید دارد که هر تصمیم گیری درباره روبه رو شدن با کووید 19 بر اساس پیشنهادات متخصصان و خبرگان حوزه بهداشت و درمان کشور بوده است.

 

ایران امروز مثل بسیاری از کشورهای دنیا گرفتار ویروس کروناست. به نظر می‌رسد الگوهای مختلفی در کشورها برای مواجهه با این ویروس انتخاب شده است. بفرمایید الگوی ایران در این باره مشخصاً چه بوده و چه مختصاتی داشته است؟

ایران دومین کشوری بود که وجود بیماری را تشخیص داد و از همان ابتدا تدابیر کنترلی و درمانی خود را با تعطیلی مدارس، دانشگاهها و تجمعات مذهبی، فرهنگی و ورزشی و ترغیب مردم به مسافرت نرفتن و ماندن در خانه و طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا به اجرا گذاشت. در واقع اگر فاصله‌گذاری اجتماعی را راهبرد اصلی ایران برای مقابله با کرونا فرض کنیم، مرحله اول این راهبرد،‌ از همان ابتدای بیماری آغاز شد و از قضا این مرحله به اذعان متخصصان بهداشت و درمان، نقش بسیار مهمی در مقابله با اپیدمی در کشور ما داشته؛ دانش‌آموزان و دانشجویان اگرچه مواجهه نسبتاً آسان‌تری با کرونا دارند اما می‌توانند یکی از خطرناکترین ناقل‌ها باشند و به همین دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاهها روند شیوع بیماری را به شکل قابل توجهی محدود کرد.

 

اما یکی از نقدها به دولت و ستاد کرونا این است که فرصت طلایی مهار بیماری را با تعلل از دست دادند و سختگیری ها با تأخیر اعمال شد.

این نقد منصفانه‌ای نیست. از لحظه‌ای که درخصوص ورود بیماری به کشور به قطعیت رسیدیم،‌ ستاد ملی کرونا را تشکیل دادیم. رئیس‌جمهور شخصاً فرماندهی مدیریت بحران را به‌عهده گرفته و اقدامات کنترلی را سریعاً آغاز کردیم. عرض کردم، مرحله اول طرح فاصله‌گذاری از همان ابتدای کار با تعطیلی مدارس و دانشگاهها و مراکز تجمع آغاز و قدم به قدم با توجه به نظر متخصصان امر و مصوبات ستاد ملی کرونا، تکمیل یا تشدید شد. طرح بسیج ملی مقابله با کرونا یکی از عظیم‌ترین کارهایی بود که در سطح جهان برای مقابله با کرونا از سوی یک کشور انجام شد، ده‌ها میلیون نفر در جریان این طرح غربالگری شدند. به جای رویکرد انفعالی با رویکرد فعالانه سراغ بیماری رفتیم. تشخیص زودهنگام و جداسازی بیماران کرونایی اگرچه در مقاطعی آمار مبتلایان ما را بیشتر کرد،‌ اما در فرآیند مراقبت و کاهش آمار مرگ و میر بسیار مؤثر بود. سیاست عملیاتی ما در مقابله با کرونا کاملاً با محوریت متخصصان طراحی و تکمیل و اجرایی شد. تأخیر و تعللی در کار نبود، هر آنچه متخصصان تشخیص دادند، سریعاً اجرایی شد؛ از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گرفته تا تعطیلی اماکن مقدسه‌ای که کمتر کسی گمان می‌کرد،‌ تعطیل شوند. معتقدم توفیق نسبی ایران در مدیریت بیماری در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز از همین تخصص‌محوری و هوشمندی در انتخاب روش درست نشأت گرفته است.

 

توضیح دهید که چرا قم همان ابتدای ورود بیماری قرنطینه نشد، ‌یا فراتر از آن چرا ایران به سمت قرنطینه کامل نرفت؟ چه ملاحظات و موانع یا ارزیابی هایی در این باره وجود داشته است؟

در طول تقریباً دو ماه گذشته در مقابله با کرونا طیف متنوعی از راهکارها را از نظر میزان مداخلات دولت‌ها شاهد بودیم که امروز نتایج هر یک مشخص شده و می‌توان درباره اثربخشی‌شان قضاوت کرد. به‌عنوان مثال کشورهای ایتالیا و اسپانیا از مداخله حداکثری یا همان قرنطینه کامل به تعبیر شما استفاده کردند اما خب این روش در این کشورها همانطور که می‌دانیم جواب نداد. لذا این پیش‌فرض که استفاده از قرنطینه کامل، منجر به کنترل سریعتر بیماری می‌شد، با توجه به تجربه کشورهای دیگر و آمارهای سازمان بهداشت جهانی، امروز مخدوش شده است. متخصصان ما در نظام سلامت، از همان ابتدا نگاهشان این بود که قرنطینه کامل- چه در خصوص قم و چه در خصوص شهرهای دیگر- کارساز نخواهد بود و به جای آن الگویی خاص جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بیماری طراحی و پیشنهاد کردند که در هفته‌های گذشته به صورت گام به گام اجرایی شده است. گذشته از این، عجیب این است که امروز کسانی منتقد قرنطینه نشدن قم شده‌اند که در زمان اعلام موضوع بیماری در کشور، آن را پروژه سیاسی دولت برای تأثیرگذاشتن در انتخابات و غیره می‌دانستند.

 

تحریم‌ها و سختی‌ها در تأمین نیازمندی‌های اقتصادی و بهداشتی چقدر در اتخاذ الگوی ایرانی تأثیر داشته است؟ آیا اگر این موارد نبود ممکن بود ما الگوی دیگری اتخاذ می‌کردیم؟ مشخصاً تحریم‌ها چه تأثیرات سویی در مقابله با کرونا داشته است؟

به هر حال سیاست‌گذاری‌ها در حد مقدورات و با توجه به واقعیات طراحی و اجرا می‌شود. ما به جرأت، تنها کشوری هستیم که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم از تمام ظرفیت خود برای مهار کرونا استفاده کنیم. حتماً اگر تحریم‌ها وجود نداشت و به همه منابع و ظرفیت‌های خودمان دسترسی داشتیم، خصوصاً در مدیریت پیامدهای اقتصادی کرونا، دستمان بازتر بود. با وجود این، دولت اجازه نداده تا این لحظه، محدودیت‌های تحریمی، به انفعال و امتناع در تصمیم‌سازی منجر شود. ما امروز در تولید اقلام بهداشتی پیشگیری از کرونا تقریباً بازار را به ثبات رسانده‌ایم، نیازمندی‌های عمده بیمارستانی، از جمله در زمینه لوازمی همچون ونتیلاتورها به همت شرکت‌های دانش‌بنیان در درون کشور تأمین شده است و از لحاظ تأمین مایحتاج عمومی،‌ ذخیره بسیار خوبی داریم. مقابله ما با کرونا،‌ نبرد نابرابر است. چون علاوه بر کرونا، توامان با تحریم و تروریسم اقتصادی امریکا نیز در حال جنگیم. با این حال به همت زحمت‌کشان نظام سلامت، تولیدکنندگان، همراهی مردم و تلاش دولت،‌ تا این لحظه در این نبرد نابرابر سربلند بوده‌ایم. هزاران نفر چه در بخشهای مختلف حاکمیتی و چه در بخش خصوصی، از جان‌شان مایه گذاشتند تا از جان و سلامت مردم حفاظت شود.

 

با وجود همه اقدامات انجام شده به گفته وزیر بهداشت ما هنوز به مرحله کنترل و مهار نرسیده‌ایم. این ناشی از مناسب نبودن اقدامات ستاد ملی کروناست یا بی‌توجهی بخش‌هایی از مردم به دستورالعمل‌ها یا هیچ کدام و ذاتی ویروس کروناست؟

کرونا امروز یک بیماری عالمگیر و مسأله‌ای است که همه کشورها با آن درگیرند. بخش عمده کشورهایی که درگیر این بیماری‌اند به گواه سازمان بهداشت جهانی، از ما در مدیریت بیماری عقب‌ترند. آمار و ارقام اعلامی بعضی کشورها هم که از غلبه کامل بر کرونا یا کنترل آن پیش از شیوع خبر می‌دهند، محل بحث متخصصان و کارشناسان است. ما طبق آمار و ارقام سازمان بهداشت جهانی و در مقایسه با کشورهای دیگر، توفیق نسبی در مدیریت بیماری داشته‌ایم و این نشانه کارآمدی سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و همراهی اکثریت مردم است. آنچه وزیر بهداشت بیان کرده‌اند ناظر به ارزیابی عملکرد نیست، ناظر به این است که مبادا مردم و مسئولان در ادامه اجرای سیاست‌های کنترلی و راهبرد فاصله‌گذاری دچار تردید و تزلزل شوند. ما در حال حاضر عملکرد خوبی داشته‌ایم اما مثل اغلب کشورهای دنیا هنوز به مرحله مهار بیماری نرسیده‌ایم. هر گونه بی‌توجهی و کم‌دقتی در هفته‌های آتی ممکن است هر چه تا کنون رشتیم را پنبه کند. بنابراین لازم است با دقت و تمرکز بالا، همچنان توصیه‌های متخصصان را مد نظر قرار دهیم.

 

آیا دولت در مقابله با کرونا از اختیارات کافی برخوردار بوده است؟ در این مسیر به جز فشارهای خارجی آیا با تهدیدات یا مداخلات داخلی هم روبه رو بوده است به نحوی که ناچار به تغییر تصمیم های خود شود؟ وزیر بهداشت در مجلس گفته بود برخی توصیه کرده بودند شیوع کرونا در ایران را قبل از انتخابات اعلام نکنید. موارد دیگری هم از این دست بوده است؟

ستاد ملی مبارزه با کرونا در واقع یک ستاد فراقوه‌ای است و خوشبختانه از اختیاراتی در حد شورای عالی امنیت ملی برخوردار شده است. همانطور که رئیس‌جمهور محترم هم چند بار اشاره داشتند، در مسئله کرونا،‌ وفاق حداکثری بین تمام ساختارهای حاکمیتی در کشور بوجود آمده و همه به طور یکپارچه تمام امکانات و توان خود را برای مقابله با بیماری بسیج کرده‌اند و در این میان حمایت‌های رهبر انقلاب اسلامی نیز فوق‌العاده کارگشا و حائز اهمیت بوده است. لذا با این یکپارچگی که بوجود آمده، اساساً کارشکنی و مقاومت یا مداخله به تعبیر شما اساساً مجال بروز و ظهور نداشته است. آنچه از قول وزیر محترم بهداشت نقل شده، ناظر به دیدگاههای مختلف در فرآیند مشاوره است نه اعمال فشار به دولت یا وزارت بهداشت. در این خصوص، از همان 30 بهمن که بحث شناسایی دو مورد مبتلا به کرونا به قطعیت مطرح شد، رئیس‌جمهور به وزیر بهداشت مأموریت داد که همان روز موضوع به مردم اعلام و با شفافیت کامل در این باره رفتار شود. از آن روز تا کنون صداقت و شفافیت مبنای رویکرد دولت در حوزه اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا بوده است.

 

اگر یکپارچگی وجود داشته، چرا شما چندباری از برخی انتقادات و فضاسازی‌ها گلایه کردید…

گلایه من البته مربوط به ساختارهای حاکمیتی نبود، در رابطه برخی نیروهای سیاسی منتقد دولت بود. البته در میان نیروهای سیاسی هم شاهد همراهی حداکثری بودیم با این حال در شرایطی که نیازمند وحدت و یکپارچگی کامل هستیم،‌ همان حداقل فضاسازی و تخریب هم واقعاً زیاد است. ما با انتقاد مشکلی نداریم، شاید وسیع‌ترین نگاه در مواجهه با انتقادات نیز در این دولت بوده. با این حال زمانی هست که مردم عمیقاً نگران‌ و مضطربند و افکار عمومی ملتهب است. فضاسازی‌های دروغین در این شرایط اثر چندبرابری دارد و به شدت مخرب است. وقتی چشم امید مردم برای کنترل بحران به دولت است و رئیس‌جمهور برای مدیریت بحران شخصاً در وسط میدان است و از قضا برنامه کاری ایشان هم منتشر شده. اینکه دوباره فردی می‌آید و می‌گوید کرونا با جلسات هفته‌ای یک بار کنترل نمی‌شود، معنایش نوعی عدم فهم نسبت به شرایط کشور و واقعاً فراتر از رقابت‌های مرسوم سیاسی و بگومگوهای طبیعی است. الان که وقت تسویه حساب سیاسی نیست، دیگر چه بحرانی باید رخ دهد که بعضی از دوستان ما عملیات روانی و تخریب را متوقف کنند؟ من عرضم این بود که در شرایطی که مسأله جان مردم در میان است،‌ هر اقدامی که تمرکز دستگاههای مسئول را از اصل به حاشیه ببرد،‌ کنشی غیرمسئولانه است.

 

دولت برای مقابله با کرونا با چه موانع و مشکلاتی مواجه است؟

مشکلات زیادی برای مدیریت بحران کرونا پیش کشور وجود داشته و دارد اما این مشکلات خوشبختانه با همت و تلاش قهرمانان مبارزه با کرونا، نتوانسته باعث توقف ما شود. ما در ایام مبارزه با کرونا، در بخش‌های مختلف قهرمانان زیادی داشته‌ایم. از زحمت‌کشان نظام سلامت که در خط مقدم قرار دارند گرفته تا متولیان دولتی درگیر مسأله، تولیدکنندگان و‌ فعالان صنایع، از شرکت‌های دانش‌بنیانی که نیازمندی‌های اساسی ما را تولید می‌کنند تا فعالان تامین زیرساخت‌های ارتباطات، از فعالان تأمین آب و برق و گاز کشور تا همه کارکنان حوزه خدمات. از تجار و بازرگانان تا همه کارکنان سیستم حمل و نقل و توزیع کالا. از نانواها و کارکنان فروشگاههای زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها تا نامه‌رسان‌های پست و پاکبانان شهرداری و … . فهرست این قهرمانان که خیلی‌هاشان گمنام هم بودند،‌ بیش از اینها قابل ادامه دادن است. از تک تک آنها تشکر می‌کنم؛‌ آنها باعث شدند که ما علی‌رغم محدودیت‌ها بتوانیم از سد مشکلات عبور کنیم.

 

اگر بخواهید فقط یک مشکل را از بین مشکلات انتخاب کنید، در حال حاضر مهمترین مشکل دولت در مقابل کرونا از چه جنسی است؟ اقتصادی، امنیتی، بهداشتی، اجتماعی و اعتماد عمومی یا موارد دیگر؟

اگر بخواهم اولویت‌بندی کنم، کماکان مهم‌ترین مشکل ما تحریم است. ما باید بتوانیم برای مقابه با کرونا از تمام ظرفیت و امکانات خود استفاده کنیم. تداوم تحریم در شرایط همه‌گیری کرونا،‌ نه فقط اقدامی علیه مردم ایران که جنایت علیه بشریت است. کرونا امروز یک مسأله جهانی است و اینکه ایران نتواند با تمام ظرفیت و منابع خود به جنگ این بیماری برود، عواقبی دارد که دامن همه کشورها را می‌گیرد. جهان باید در مقابل این سیاست جنایت‌گونه بایستد یا حداقل تبعیت از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا را متوقف کند. هرگونه طرفداری از تحریم ایران از سوی هر فرد و گروه و کشوری امروز تجارت با جان ایرانیان است و آنها که به این تجارت اشتغال دارند، بدانند که این لکه ننگین از پیشانی‌شان پاک‌شدنی نیست.

 

 

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,کرونا
از میان نمایندگان مجلس (طبق آخرین اخبار) ۲۳ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۱۹ تن از این نمایندگان یا در قرنطینه هستند و یا وضعیت آن ها رو به بهبودی است.

اول اسفند ماه سال گذشته و تنها یک روز مانده به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به صورت رسمی اعلام شد که ویروس کرونا وارد کشور شده است.

 

این ویروس تا کنون 68 هزار و 192 نفر را در کل کشور مبتلا کرده است.

 

در این میان توصیه‌های مختلفی از سوی دولت در زمینه مبارزه با کرونا اعلام شده و در 5 اسفند نیز با دستور رئیس جمهور ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار خود را آغاز کرده است.

 

در این بین تنها مردم قربانی این ویروس نبودند بلکه برخی مقامات کشورمان هم با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. از مقامات مبتلا می‌توان به نمایندگان مجلس اشاره کرد که طبق آخرین اطلاعات تاکنون تست 23 نماینده مثبت اعلام شده است.

 

به گفته اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، از بین 100 نماینده‌ای که تست کرونا دادند 23 نفر مبتلا و 40 نفر مشکوک به کرونا بودند.

 

در ذیل جدول وضعیت برخی نمایندگان مبتلا به کرونا را مشاهده می کنید:

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,کرونا

 

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,جهانگیری
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: باید راهکاری فراهم شود تا صاحبان سهام عدالت بتوانند بخشی یا همه دارایی خود را به فروش برسانند.

اسحاق جهانگیری امروز (شنبه) در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه دولت پس از اعمال تحریم‌های آمریکا مجبور به تغییر برخی سیاست‌های اقتصادی شد، گفت: متأسفانه در هفته‌های اخیر نیز با آثار و تبعات ویروس کرونا در کشور مواجه شده ایم که نیازمند تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جدید اقتصادی با مشورت صاحبنظران و اقتصاددانان کشور هستیم.

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: یکی از مهمترین سیاست‌های دولت افزایش تاب‌آوری مردم در برابر فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود. امروز باید بتوانیم این تاب‌آوری را در برابر فشارهای ناشی از شیوع بیماری کرونا نیز افزایش دهیم.

 

وی با اشاره به تبعیت همه دستگاه‌ها، قوا و مردم از مصوبات لازم الاجرای ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و طرح‌های دیگر منجر به تعطیلی و آسیب خوردن بنگاه‌های کشور شد. علاوه بر آن افرادی نیز که زندگی شأن از طریق کار روزمره تأمین می‌شد دچار مشکل شدند که باید برای این بخش‌ها راهکار مشخص شود.

 

جهانگیری با بیان اینکه برای دسترسی دولت به منابع مالی اش به دلیل تحریم‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شد، گفت: با این وجود از همان ابتدای بحران کرونا، دولت برنامه ریزی لازم برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود ترجیحی ۱۲ درصدی به بنگاه‌های آسیب دیده اتخاذ کرد و به دنبال فراهم کردن شرایطی برای رفع نیازهای اقشار آسیب پذیر است.

 

معاون اول رئیس جمهور افزد: مکرر گفته ام که ایران کشور ثروتمندی است و اگر در جهت رفاه مردم نتواند از این ثروت به بهترین نحو استفاده کند اشکال از مدیران ما است. مجموعه دارایی‌های کشور ۷ هزار هزار میلیارد تومان است و این به غیر از منابع نفت و گاز و دارایی‌های کشور در حوزه معادن و فلزات است که ما جزو کشورهای برتر در دنیا هستیم.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی در برهه کنونی این است که مردم در مضیقه و فشار قرار نگیرند، اظهار داشت: ۴۹ میلیون نفر از مردم ما دارای سهام عدالت هستند که امروز ارزش شرکت‌ها و سهام آنها افزایش یافته است. ارزش یک سهم یک میلیونی متعلق به اقشار بی بضاعت امروز معادل ۸ میلیون تومان شده است و ارزش سهم ۵۰۰ هزار تومانی سایر سهامداران نیز به ۴ میلیون تومان رسیده است.

 

جهانگیری افزود: ارزش سهام یک خانواده ۴ نفره معادل ۳۲ میلیون تومان شده است. در این شرایط که اگر برخی طبقات ۲ تا ۳ میلیون تومان پول وارد چرخه زندگی آنها شود مشکلاتشان تا حدی مرتفع می‌شود باید امکان فروش این دارایی فراهم شود.

 

معاون اول رئیس جمهور افزود: باید راهکاری فراهم شود تا صاحبان سهام عدالت بتوانند بخشی یا همه دارایی خود را به فروش برسانند. مطمئن هستم مهمترین نکته در پیام رهبر معظم انقلاب نیز که در روز پنجشنبه اعلام شد یافتن راهکاری برای کمک به مردم بود.

 

وی با اشاره به جلسه روز چهارشنبه خود با دستگاه‌هایی که می‌توانند به مردم کمک کنند گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و سپاه پاسداران و دستگاه‌های دیگر به خوبی به صحنه آمدند تا از فشار بر مردم کاسته شود اما به نظر من مهمترین امکان در این شرایط برای کمک به مردم استفاده از امکان سهام عدالت است.

 

جهانگیری در ادامه از زیرمجموعه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست تا بر روی حل مشکلات بنگاه‌های خرد و متوسط تمرکز لازم را انجام دهد تا در بحران کرونا این بنگاه‌ها دچار فروپاشی نشوند.

 

معاون اول رئیس جمهور همچنین دیگر مأموریت وزارت امور اقتصاد و دارایی را برنامه ریزی برای احیای اقتصاد در دوران پساکرونا ارزیابی کرد و گفت: این وزارتخانه باید همان طور که در اهداف آن مشخص شده است برای اشتغال زایی، رشد پایدار، کاهش تورم و افزایش منابع بودجه هدف گذاری لازم را انجام دهد.

 

وی افزود: وزارت امور اقتصاد و دارایی در شرایطی که نقش نفت در بودجه کشور کمرنگ شده است مسئول اصلی تأمین درآمد کشور است و باید در خصوصی سازی، مولد سازی دارایی‌ها، ایجاد درآمد از گمرک و تحقق اهداف مالیاتی به خوبی ایفای نقش کند.

 

جهانگیری بحث تأمین منابع بودجه و اقتصاد را موضوعی مهم توصیف کرد و گفت: خوشبختانه در شروع سال ۹۹ سهام شرکت‌های دولتی در سازمان بورس و اوراق بهادار به خوبی عرضه شده و با واگذاری شرکت‌های دیگر منابع خوبی برای دولت ایجاد خواهد شد.

 

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: فروش اموال بانک‌ها نیز نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کشور دارد زیرا با افزایش منابع بانک‌ها قدرت پرداخت تسهیلات افزایش می‌یابد که این موضوع رسالت مهم نظام بانکی در شرایط جدید کشور است.

 

وی توانمند سازی بخش خصوصی آسیب دیده از کرونا در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات را برنامه دولت دانست و گفت: باید بتوانیم با بهبود فضای کسب و کار مطابق پیش بینی‌ها شرایطی را فراهم کنیم تا رشد بخش کشاورزی در سال ۹۹ ادامه یابد و صنایع بزرگ در بورس و شرکت‌های عمومی و خصوصی که در تولید کشور و خدمات نقش دارند به عملکرد مثبت خود ادامه دهند.

 

جهانگیری با بیان اینکه باید بازار سرمایه روال رو به رشد خود را ادامه دهد اظهار داشت: همزمان با عرضه سهام شرکت‌های جدید، شرکت‌هایی که هم اکنون در بورس حضور دارند باید سهام شناورشان را بیشتر کنند. بازار سرمایه یکی از نقاطی است که می‌تواند در جهت دهی به نقدینگی کشور سهم بسزایی ایفا کند و مانع از حرکت نقدینگی به سمت بازارهای دیگر شود.

 

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت باید دستاوردهای مثبت خود را مطرح و از آن دفاع کند گفت: در سه ماهه پایان سال ۱۳۹۸ رشد اقتصادی کشور با نفت و بدون نفت مثبت بود، اشتغال کشور روند خوبی گرفت و بیش از ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شد و بیکاری در روند کاهنده قرار گرفت.

 

وی با اشاره به نقش و جایگاه وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش‌های مختلف به گزارش‌های ارائه شده در جلسه از سوی معاونان وزیر درخصوص عملکرد دبیرخانه مناطق آزاد، خزانه داری کل کشور، سازمان خصوصی سازی، بیمه مرکزی، سازمان امور مالیاتی، سازمان اموال تملیکی، سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی قابل قبول بوده است و دولت توانست بدون استقراض از بانک مرکزی رقم ۴۳۲ هزار میلیارد تومان برای بودجه کشور که در جلسه سران قوا ۳۸۶ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود را محقق کند.

 

جهانگیری گفت: در حوزه مالیات اگرچه ممکن است ظرفیت مالیاتی کشور بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باشد ولی در سال سخت ۹۸ که سال شکوفایی به دلیل تحریم‌ها نبوده بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بازارهای سرمایه دنیا دچار ریزش و سقوط شده اند گفت: خوشبختانه رشد شاخص‌ها و حرکت نقدینگی در بازار ایران در مسیر صحیحی بوده است.

 

وی افزود: در خصوصی سازی با وجود فضاسازی‌ها علیه واگذاری بنگاه‌های دولتی حرکت رو به رشدی انجام شده است و نباید مسئولان به دلیل فضاسازی‌ها از برنامه ریزی در این زمینه دست بردارند.

 

جهانگیری ادامه داد: عده‌ای اگر شرکت‌های دولتی در بازار برای فروش ارائه نشوند مدعی هستند که دولت نمی‌تواند کشور را اداره کند و اگر ارائه شود هم علیه آن جو سازی می‌کند. ممکن است در یکی دو مورد هم نقد آنها وارد باشد اما اگر به کلی از خصوصی سازی ناراحت هستند بهتر است که از مقام معظم رهبری بخواهند که از سیاست‌های اصل ۴۴ صرف نظر کنند.

 

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران وزارت خود درباره سقف بزرگ شدن بخش خصوصی گفت: وقتی این پرسش را در جلسه‌ای از رهبر معظم انقلاب پرسیدم ایشان فرمودند که سقفی برای بزرگ شدن بخش خصوصی در کشور وجود ندارد که معنایش این است که باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و بخش خصوصی دلسوز و علاقمند به کشور می‌تواند تا هر جا که می‌خواهد بزرگ شود.

 

جهانگیری گفت: بخش خصوصی می‌تواند مالک صنایع بزرگ، کشتیرانی و بانک‌ها باشد زیرا در سیاست‌های اصل ۴۴ بر آن تاکید شده است.

 

معاون اول رئیس جمهور همچنین حجم فعالیت بانک‌های دولتی و بانک‌های زیرمجموعه اصل ۴۴ را در اقتصاد کشور مثبت برشمرد و از ادغام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری زیرمجموعه بخش نظامی کشور در بانک سپه پس از موافقت رهبر معظم انقلاب بعنوان اتفاقی بزرگ پس از انقلاب یاد کرد و گفت: امروز بانک سپه بانکی بزرگ و اثرگذار در کشور است.

 

وی ادامه داد: حجم و قیمت مجموع شرکت‌های دولتی بسیار بزرگ و چند برابر بودجه کشور است که البته بازدهی مناسب را ندارند. ارزش این شرکت‌ها ۲,۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد که متأسفانه دارای مشکل مدیریتی هستند و دولت هر سال باید مبلغی بعنوان رفع زیان آنها پرداخت کند که امیدوارم با ایجاد سامانه یکپارچه شرکت‌های دولتی، عملکرد آنها شفاف در اختیار افکار عمومی باشد.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید نقش این وزارتخانه در بهبود شرایط اقتصادی، توسعه کشور ورفع اشکالات بنگاه‌ها را بی نظیر ارزیابی کرد و گفت: مهمترین برنامه وزارتخانه مطبوعش حرکت به سمت اقتصاد هوشمند و بهبود فضای کسب و کار است.

 

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید اهرمی برای جهش تولید در سال ۱۳۹۹ باشد اظهار داشت: عزم و اراده این وزارتخانه در جهت رشد و توسعه و افزایش تولید است و ما از راهکارهای پنجره واحد الکترونیکی، بانکداری دیجیتال، مولد سازی دارایی‌ها و جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده خواهیم کرد.

 

پیش از سخنان وزیر هر یک از معاونان وزارت امور اقتصاد و دارایی به طور جداگانه گزارشی از عملکرد زیرمجموعه خود در سال ۹۸ و در مواجهه با بحران کرونا ارائه کردند.

 

در این جلسه به مدیران بانک‌های ملت، کشاورزی و سپه لوح تقدیر از سوی معاون اول رئیس جمهور اهدا شد.

 

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , شورای شهر تهران
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه تاکنون چندین مرتبه شاهد اظهارنظرهایی از سوی آقای روحانی بودیم که با واقعیت‌های موجود در جامعه و اظهارات مسئولان وزارت بهداشت هم‌خوانی نداشته است، گفت: شنیده شدن صداهای مختلف از ستاد مبارزه با کرونا پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایلنا؛ «محمد سالاری» قائم مقام حزب همبستگی ایران اسلامی گفت: پس از فرصت‌سوزی اولیه در تصمیم‌گیری کارشناسانه و به‌هنگام در مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا و تمرکز مدیریت و یکپارچگی اتخاذ تصمیمات، امیدواری‌هایی را به وجود آورد که نباید اجازه داد این رویه منطقی با برخی اظهارنظرهای متناقض و احیانا تصمیماتی برخلاف نظرات وزارت بهداشت از مسیر خود منحرف شود.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت اعتماد عمومی و تمکین به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: هر اظهارنظر و تصمیمی مغایر با نظرات کارشناسی وزارت بهداشت به عنوان فرماندهی مبارزه با شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی مسئولان، می‌تواند به کاهش تاثیر تصمیمات این ستاد در جامعه منجر شود و این امر نیز قطعا خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

 

وی در توضیح این موضوع افزود: تاکنون چندین مرتبه شاهد اظهارنظرهایی از سوی آقای روحانی بودیم که با واقعیت‌های موجود در جامعه و اظهارات مسئولان وزارت بهداشت هم‌خوانی نداشت که برای مثال می‌توان به اعلام وضعیت سفید در چند استان به خصوص در استان بوشهر اشاره کرد که بلافاصله سخنگوی وزارت بهداشت شرایط سفید کرونایی در استان‌های کشور را مردود دانست.

 

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: تاکید برخی مسئولان نسبت به مناسب بودن شرایط برای شروع فعالیت‌های اقتصادی با افزایش حضور و تردد در جامعه همراه خواهد بود، در حالیکه وزارت بهداشت برای رسیدن به این نقطه دارای ملاحظات جدی است و این تناقضی است که باعث بی‌اعتمادی مردم و بحرانی‌تر شدن وضعیت شیوع بیماری در کشور می‌شود.

 

سالاری با اشاره به اینکه هیچ کسی منکر محدودیت‌های اقتصادی دولت در اجرای برخی تصمیمات سخت در مقابله با بیماری کرونا نیست، افزود: علیرغم مشکلات شدید اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، این نکته حائز اهمیت است که با بحران کنونی که رابطه مستقیم با جان مردم دارد، باید کاملا عالمانه و دقیق برخورد کرد و هیچ موضوعی حتی مسائل اقتصادی نباید نسبت به سلامت مردم در اولویت قرار بگیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه تداوم شرایط فعلی علاوه بر ناامنی‌های روانی و تبعات اجتماعی به جهت جان باختن روزانه ده‌ها نفر از هموطنان، از نظر اقتصادی نیز در بلندمدت برای کشور قابل تحمل نخواهد بود، گفت: بررسی و اصلاح کارشناسانه طرح تعطیلی یک ماهه کشور که از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد و یا طرح‌های مشابهی که علیرغم هزینه‌های سنگین اولیه بتواند به نجات جان هموطنان و کنترل سریع بیماری منجر شده و از تحمیل هزینه‌های نامحدود به اقتصاد کشور جلوگیری کند، باید در دستور کار تصمیم‌سازان قرار گیرد تا در صورت امکان تحقق آن با توجه به مشکلات اقتصادی کشور هرچه زودتر عملیاتی شود.

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , روحانی
رییس‌جمهور گفت: در مورد تهران از شنبه کسب و کارهای کم ریسک کار خود را آغاز خواهند کرد و پر ریسک ها هم بعد از مطالعه و برنامه‌ریزی کار خود را شروع می‌کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های فاصله گذاری هوشمند شروع کسب و کار هوشمند در تهران است، گفت: هر کسب و کار کم ریسکی که قرار است کار خود را شروع کند باید کدی را از سامانه مورد نظر وزارت بهداشت دریافت کند و امروز هم می گوییم آنانی که هنوز فرصت نکردند به این سامانه متصل شوند در همین یکی دو روز آینده این کار را انجام دهند.

 

وی افزود: امتیازهایی برای کسب و کارهایی که در این زمینه فعال باشند در نظر گرفتیم تا مردم هم بدانند کدام کسب و کارها بیشتر برای سلامت جامعه تلاش کردند.

 

روحانی با بیان اینکه قرار است برای کسب و کارهای پر ریسک هم در دولت تصمیم گیری شود، اظهار کرد: با پروتکل‌ها این کار هم در زمان مناسب انجام خواهد شد. در مورد تهران هم از شنبه کسب و کارهای کم ریسک کار خود را آغاز خواهند کرد و پر ریسک ها هم بعد از مطالعه و برنامه‌ریزی کار خود را شروع می‌کنند.

 

رییس جمهور با بیان اینکه همه وسایل نقلیه عمومی باید در آغاز و پایان کار ضدعفونی‌ شوند، گفت: در شهرها هم باید راننده ها از دستکش و ماسک استفاده کنند و مسافران هم باید به اندازه صندلی‌ها سوار شوند نه بیشتر از آن و این کاری است که انجام خواهد شد، اما در تهران ما وسایل نقلیه عمومی کم داریم و از مردم می‌خواهیم که از ماشین شخصی و آژانس یا اسنپ استفاده کنند. ما الان در تهران اتوبوس کم داریم و مجموعا به ۱۵۰۰ اتوبوس نیاز داریم که اگر شهرداری ها ظرف ماه اردیبهشت تا پایان آن ماه این میزان را آماده کنند، ما در اقساط اول به آنان کمک خواهیم کرد.

 

روحانی افزود: اگر شرایط کشور در ماه رمضان به همین صورت باشد که حالا داریم دیگر اجتماعاتی نخواهیم داشت و در این زمینه صداوسیما باید این خلاء را پر کند. اگر تغییری در این زمینه ایجاد شد البته اطلاع رسانی می‌شود اما وزارت بهداشت برای خود دستورالعمل هایی دارد که باید رعایت شود و اگر می گوید کسب و کارهایی آغاز نشوند یا اجتماعاتی نباشد این با توجه به پروتکل‌های بهداشتی است و امکاناتی که ما در زمینه پزشکی داریم و این امکانات هرچند خوب است، اما نامحدود نیست.

 

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت اگر همه آمارها و ارقام نزولی نباشد همچنان نگرانی خواهد داشت، گفت: این اصل کار آنان است و کارشناسان بهداشتی حق دارند تا زمانی که به نقطه مطلوب نرسیدیم و آمارها همگی نزولی نشده است، نگران باشند و سخت گیری ها ادامه داشته باشد.

 

رییس‌جمهور با بیان اینکه زمانی که ما هیچ الزام و اجبار و سخت‌گیری نداشتیم با زمانی که این کارها را انجام دادیم تفاوت عمیقی در رفتار مردم ندیدیم، گفت: در این زمینه آماری ارائه شد که نشان می داد در این دو بازه زمانی مردم رفتارهای مشابهی داشته اند و این نشان می‌دهد که آنچه که با زبان به مردم ما گفته میشود را رعایت می‌کنند و در این زمینه نیاز به بگیر و ببند نیست که این نشان از فرهنگ بالای مردم ما دارد و آمار ارائه شده در این زمینه واقعاً خوب و قابل توجه بود.

 

روحانی با تاکید بر اینکه همانطور که کادر درمانی کشور برای سلامت جامعه فداکاری کردند دیگران هم فداکاری هایی کردند، گفت: در بیمارستان البته مسئله جان هم مطرح است و جایگاه کادر درمانی محفوظ است اما در بانک‌ها، بیمه، نفت، برق، گاز و حتی رانندگان ما که کالاهای مورد نیاز را از بندرهای کشور در کشور پخش کردند هم فداکاری کردند.

 

وی با بیان اینکه کشاورزی امسال در تولید گندم و سایر تولیدات ان‌شاءالله وضعیت بهتری خواهد داشت، گفت: ما دست کشاورزان را می بوسیم و تلاش آنان برای تولید گندم را ستایش می‌کنیم که میزان خوبی را فراهم کرده است. همچنین در بخش صنعت هم در پایان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد رشد داشتیم که قابل توجه است.

 

روحانی با بیان اینکه ۶ هزار طلبه در کشور مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، گفت: خیرین البته در همه جای کشور مشغول خدمت رسانی هستند و ۸۷۵ مرکز در کشور مشغول خدمات داوطلبانه در زمینه مددکاری اجتماعی هستند که تنها از این میان طبق گزارشی که دریافت کردم تنها ۲۳ مرکز آلوده به کرونا شده بودند.

 

رییس جمهور با اشاره به آمار فوت سالمندان در کشور در شرایط فعلی و مقایسه آن با سال گذشته گفت: در ماجرای کرونا ما ۳۵ درصد از سالمندان‌مان فوت کردند که بیشترشان بالای هشتاد سال داشته اند. جالب است که آمار فوتی های سالمندان در اسفند پارسال و امسال تقریباً یکسان بوده است.

 

روحانی ادامه داد: کل فوتی های ماه فروردین در میان سالمندان نیز ۵۲ نفر بوده در حالی که پارسال در همین ایام ۱۶۵ نفر از سالمندان در ماه فروردین فوت کرده بودند که کاهش این میزان، نشان افزایش مراقبت‌های مداوم است.

 

وی با اشاره به مصوبه دولت در زمینه رفت و آمدهای بین شهری در درون استان‌ها گفت: برخی از فرمانداران اگر تردد بین شهرستان‌ها در درون استان‌ها را تاکنون ممنوع کرده بودند از امروز تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها آزاد است و نیروی انتظامی و بسیج نیز به این مصوبه توجه دارند. تردد بین استان‌ها هم که در حال حاضر ممنوع است از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر فردی به کرونا مبتلا بود باید نزدیکان وی شناسایی شوند، گفت: آنهایی که در روزهای قبل با بیمار در تماس نزدیک بودند و احتمالا آنها نیز آلوده شده‌اند شناسایی شوند و باید این توانمندی وجود داشته باشد.

 

رییس جمهور با اشاره به بررسی شیوع کرونا در استان زنجان اظهار کرد: در این استان ۱۸ درصد مبتلا بوده‌اند و با بررسی افراد در تماس با بیمار مشخص شده است که ۲۱ درصد افراد در تماس هم مبتلا شده‌اند که این توانمندی شناسایی برای ما مهم است.

 

روحانی با اشاره به گزارش مقایسه‌ای انجام شده بین ایران و برخی کشورهای اروپایی، گفت: فاصله بسیار زیادی در این گزارش‌ها نسبت به وضع ایران با اروپا وجود دارد. مثلا تعداد افراد فوتی‌مان بسیار کم و ۷ درصد بوده و در برخی کشورهای اروپایی این میزان، ۲۲ درصد بود. برخی از این مقایسه خوششان نمی‌آید که بگوییم وضع ما از اروپا بهتر است.

 

وی افزود: دلیل این فاصله با اروپا رفتار مردم، مجاهدت کادر پزشکی، صدا و سیما، نیروهای مسلح، فضای مجازی، هنرمندان است؛ چرا که همه در کنار هم هستیم و دست به دست هم دادیم اما شما (اروپا و آمریکا) این کار را نکردید.

 

رییس جمهور با بیان اینکه تحریم ویروسی است که چندین سال کشورمان را تحت فشار قرار داده، خطاب به اروپایی‌ها گفت: ما ویروس کرونا داریم شما هم دارید، ما ویروس بدتر از کرونا داشتیم و داریم که شما ندارید و آن تحریم است. ما ویروس تحریم داشتیم و کرونا هم به آن اضافه شد. اما مردم ما همدیگر را کمک کردند و دست هم را گرفتند و این برای همه ما جای افتخار دارد.

 

وی اضافه کرد: وضع ما در مقابله با این بیماری نسبتا خوب و در مقایسه با برخی کشورها بهتر است و اگر بخواهید ناراحت شوید بشوید چاره ای نیست. خودتان با مردم ایران تماس بگیرید و بفهمید در شرایط ما با شرایط شما چقدر فاصله وجود دارد.

 

رییس جمهور گفت: موفقیت خوب این روزها آنجایی است که حقوق‌دانان، وزارت خارجه و بانک مرکزی توانستند پول بلوکه شده ما در لوکزامبورگ را پس بگیرند. آمریکایی‌ها ظلم عظیمی به ما می‌کنند وام می خواهیم بگیریم کارشکنی می‌کنند؛ با اینکه خودشان گرفتار این ویروس هستند و از مشکلات ما به خوبی خبر دارند اما هر روز بر فشارهای خود می‌افزایند و این کار غیرانسانی و ضد بشری در تاریخ آنان برای همیشه ثبت شده است و می‌ماند.

 

وی افزود: در همین سختی‌ها حقوقدانان، بانک مرکزی و وزارت خارجه در یک مبارزه حقوقی موفقیت خوبی به دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ که آمریکایی‌ها آن را توقیف کرده بودند و روی آن دست گذاشته بودند را چند روز قبل آزاد کردند. این کار حقوق‌دانان ما در این شرایط سخت برای آزاد کردن پولی که حق ملت و مردم ایران و متعلق بانک مرکزی است،  انجام شد.